App Store Google Play

Om Mobilhotellet

Mobilhotellet er en let og intuitiv løsning for lærerne og på samme tid en sjov og lærerig løsning for eleverne. Vi vil indføre alle de positive effekter, der er ved at føre en restriktiv mobilmodel og mere til.

Mere social trivsel & social samvær

Med fokus på samvær mindsker vi skærmens barriere og bygger stærkere sociale relationer i klasseværelset.

Mere koncentration & nærvær i klassetimerne

Oplev en fornyet atmosfære af koncentration i klassen med Mobilhotellet, hvor digital distraktion træder tilbage for ægte nærvær.

Fjerner forstyrrelser & skaber et fællesskab

Gennem samarbejde skaber Mobilhotellet en skolekultur, hvor eleverne sammen tager ansvar for deres mobilbrug.

Hjælper digital dannelse & deltagelseskompetence

Mobilhotellet forbereder eleverne på en digital verden ved at lære dem at navigere i teknologi med indsigt og ansvar.

Innoverende arbejdsredskab & læringsværktøj

Oplev, hvordan Mobilhotellet innoverer mobilens rolle i uddannelse ved at forvandle den til et uundværligt arbejdsredskab og kraftfuldt læringsværktøj.

Et punktum for problemer & kontroverser

Med Mobilhotellet sætter vi en ende på daglige udfordringer og konflikter omkring mobilbrug. Skab ro, forståelse og en enhedsfront i mobilhåndteringen i skolen.

Telefonerne og anden ny teknologi i dag har så mange muligheder for at gøre undervisningen mere differentieret, moderne, interessant og relevant. Derfor nytter det ikke noget, at vi låser telefonerne væk - det går der en masse spildtid på og det hindrer elevernes digitale dannelse - for, hvad uddanner vi så egentlig til? Fremtiden eller fortiden?

Med Mobilhotellet kan dine elever skabe et moderne fællesskab omkring mobilhåndtering

Mobilhotellet er en GPS-styret app designet til at fremme bevidst mobilbrug blandt elever. Hver skoledag, fra kl. 07:00 til 16:00, kan eleverne tjekke deres telefoner ind i Mobilhotellet, når de befinder sig på skolens område.

Under indtjekning kan de optjene point ved ikke at bruge deres telefon til andet end appen. Disse point kan senere konverteres til belønninger og aktiviteter bestemt enten af klassen eller skolen som helhed, fremmende en kollektiv bevidsthed om mobilbrug.

For skolens personale tilbyder Mobilhotellet en overskuelig web-platform. Her kan lærerne dykke ned i historisk data og realtidsstatistik over elevernes ind- og udtjekninger, samt deres optjente point. Denne detaljerede indsigt gør det muligt at analysere mobilvaner på både klasse-, skole- og elevniveau, hvilket faciliterer en åben og konstruktiv dialog om mobilvaner og sikrer, at teknologien bliver en berigelse i uddannelsesmiljøet snarere end en forstyrrelse.

Lærerens App

Brug Mobilhotellet som et aktivt værktøj til at snakke om brugen af telefonerne både med eleverne og forældrene

Mobilhotellet er ikke kun en app; det er en samtalestarter. I en verden, hvor mobiltelefoner er blevet en integreret del af vores hverdag, bliver spørgsmålet ikke, om vi skal bruge den, men hvordan. Mobilhotellets unikke indtjekningssystem giver en struktureret ramme for denne diskussion.

For eleverne fungerer det som en konkret påmindelse om værdien af at være nærværende. Hver gang de tjekker deres telefon ind, tager de aktivt stilling til deres skærmbrug. Det fællesskab, der opstår ved at optjene point sammen som en klasse, understreger vigtigheden af samarbejde og den kollektive indsats i digital dannelse.

For lærerne giver det et indblik i, hvordan eleverne interagerer med deres telefoner i løbet af skoledagen. Dette giver dem værktøjerne til at identificere potentielle udfordringer og skabe konstruktive samtaler om, hvordan man balancerer mellem at være online og offline.

Og for forældrene bliver Mobilhotellet en brobygger. Det gør det lettere at tage hul på samtalerne om skærmbrug derhjemme, da det skaber en fælles referenceramme. Sammen kan forældre, elever og lærere bruge Mobilhotellet som en platform til at diskutere, hvordan vi bedst navigerer i en digital verden med ansvarlighed og bevidsthed.

Mobilhotellet vil være den mest optimale mobilpolitik på skolerne

Mobilhotellet har været en idé, der har haft mange iterationer. Projektet har været inspireret af mange eksperter inden for området og vi ønsker hele tiden at udfordre idéen. Vi vil forblive relevante.

I 2018 var Martin Scharling lærervikar på en folkeskole, hvor han oplevede mange af de udfordringer, der er involveret ved at føre en restriktiv mobilpolitik. På skolen førte man en politik, hvor elevernes telefoner blev indsamlet og opmagasineret i et låst skab. I en indledende undersøgelse i forbindelse med udviklingen af Mobilhotellet kunne det konkluderes, at det er syv hele skoledage om året, der bruges på at indsamle og udlevere telefonerne. Det, synes vi, er for meget spildtid.

“Jo mere skolen søger at inddrage mobilerne i undervisningen, i stedet for blot at lade dem være børnenes private anliggende, jo mere forbedring ses der til gengæld i digital adfærd og deltagelseskompetence inklusive forbedret selvregulering af mobiltiden”

Andreas Lieberoth ph.d. i psykologi

I en rapport fra Århus Universitet 2019 kaldet “Skærm – skærm ikke?” adresserer Andreas Lieberoth, ph.d. i psykologi, hvilke fordele og ulemper, der er ved at føre forskellige mobilpolitiker på skolerne rundt i landet. Her konkluderer han, at “jo mere restriktiv en politik skolen har, jo større gevinster observeres der for det sociale”. Derudover nævner han også, at “jo mere skolen søger at inddrage mobilerne i undervisningen, i stedet for blot at lade dem være børnenes private anliggende, jo mere forbedring ses der til gengæld i digital adfærd og deltagelseskompetence inklusive forbedret selvregulering af mobiltiden”.

Mobilhotellet søger at være den gyldne middelvej mellem en restriktiv og fleksibel mobilpolitik, hvor telefonerne forbliver i elevernes besiddelse, men uden konstante forstyrrelser og fristelser. Vores vision er at give eleverne autonomi og tillid, samtidig med at vi sikrer, at teknologien bruges konstruktivt og fornuftigt i en læringskontekst. Gennem Mobilhotellet kan eleverne føle sig sikre på, at deres enheder er beskyttede, samtidig med at de kan engagere sig fuldt ud i deres skolearbejde og sociale interaktioner, uden at mobilen konstant stjæler deres opmærksomhed.

Elevernes App

Mobilhotellet på punktform:

  • Mobilhotellet er et mobilhåndteringsredskab, som på samme tid fungerer som et læringsværktøj, der består af en web-app til lærere og en mobil-app til elever.
  • Mobilhotellet er intuitivt og sjovt, uden at tage opmærksomheden for eleverne i undervisningstimerne.
  • Mobilhotellet styrker samvær og fokus hos eleverne, og flytter ansvaret for mobilbrug tilbage til eleverne og hjælper den digitale dannelse.
  • Mobilhotellet er en motivator for og skaber en fælles front omkring ansvarlig mobilbrug mellem lærere og elever, men også forældrene.
  • Mobilhotellet harmonerer med de nye anbefalinger fra Styrelsen for Undervisning og Kvalitet om skærmbrug i grundskolen. Læs mere om disse her.
  • Mobilhotellet understøtter politikken Bring Your Own Device (BYOD). Læs mere om denne her.
  • Mobilhotellet opholder og behandler lærernes og elevernes data sikkert og i overensstemmelse med gældende lovgivning.
  • Mobilhotellets mobilapp til eleverne har brug for elevernes lokationsdata, men disse lagres IKKE! For at optjene point i mobilappen kræver det, at elevernes telefoner er indenfor skolens område.
  • Mobilhotellets webapp til lærerne kan se, om eleverne er tjekket ind eller ej live. Bruger eleverne deres telefoner til noget andet end Mobilhotellet, vil læreren kunne se en udtjekning.
  • Mobilhotellet registrerer ind- og udtjekninger, men sporer IKKE, hvad eleverne laver, når de tjekker ud.
  • Mobilhotellets mobilappen er gratis for eleverne at downloade, men for at oprette en bruger og logge ind, kræver det en licens til elevernes skole.